Job Description
Senior Projectleider Kelderherstel (kwartiermaker)
Algemene informatie
Startdatum: 1 januari 2o25
Einddatum: 31 december 2025, mogelijkheid tot verlenging
Uren per week: 32 uur
Locatie: Utrecht
Korte beschrijving speelveld
Utrecht heeft jou nodig!
De werven zijn een rijksmonument en onderdeel van een slim middeleeuws havencomplex van werven en werfkelders. Werven, muren, kelders, water en wegen zijn allemaal nauw verweven.
Hetzelfde geldt voor het eigendom van bewoners, ondernemers en gemeente. Met het Programmaplan Werk aan de Werf werken we aan het herstellen en voorkomen van schade aan erfgoed, het beheren van het erfgoed, het voorkomen van onveilige situaties en het beter invullen van onze buren- en zorgplicht. Dit doen we o.a. door het uitvoeren van onderhoud aan de wal- en kluismuren, het herstel van kelders en het weren van te zwaar verkeer. Het wervengebied telt circa 950 monumentale kelders. Daarnaast is het herstellen en verbeteren van vertrouwen tussen bewoners, eigenaren en gemeente één van de belangrijke doelen van het programma.
Er is momenteel al een grote onderhoudsoperatie gaande; eigenaren worden begeleid om de eigen kelder te gaan herstellen c.q. onderhouden. Om dit proces te versnellen en te vergemakkelijken gaan we keldereigenaren nog meer ontzorgen bij het herstel van hun kelder. In de eerste helft van 2025 werkt de gemeente uit hoe het ontzorgen het best vorm gegeven kan worden en maken we een nieuwe kostenregeling. We willen voor een aantal clusters van kelders al in de geest van de nieuwe regeling en uitwerking ontzorgen, samen met de keldereigenaren een aantal clusters voorbereiden.
Om in het najaar van 2025 in uitvoering te gaan. Daartoe wordt een nieuw team opgericht dat zelf kelders gaat herstellen. Om dit team op te zetten en de beschreven werkzaamheden verder op te pakken zoeken we een kwartiermaker.
Je taken zijn:
- Het nieuwe projectteam Kelderherstel pakt het kelderherstel op de Oudegracht en Nieuwegracht, waarbij de gemeente het opdrachtgeverschap van de keldereigenaar overneemt of de gemeente en keldereigenaar gezamenlijk opdrachtgever zijn.
- Vooruitlopend op besluitvorming in de periode mei-sep 2025 over de uitwerking van het ontzorgen en de nieuwe kostenregeling, gaat het projectteam drie clusters voorbereiden en uitvoeren in de geest van het te nemen besluit. Te starten met de voorbereiding samen met keldereigenaren en indien relevant nutsbedrijven. Met twee eenvoudige clusters willen we in het najaar in uitvoering gaan. Het derde cluster mag wat
ingewikkelder zijn, bv met Eneco en Stedin. Verwachting is dat we daarmee pas op z’n vroegst in voorjaar 2026 in uitvoering kunnen. - Aanbesteding contract kelderherstel, zodat we eerste 2 clusters vanaf oktober 2025 in uitvoering kunnen nemen. Projectteam aanbesteding start hiermee. Contract wordt waarschijnlijk beperkt in omvang, gericht op het uitvoeren van 2 cluster (cluster = 3 tot 10 kelders) per jaar gedurende 2 tot 3 jaar. Contractmanager en contractadviseurs stappen
in feb/mrt vanuit project Aanbesteding over naar project Kelderherstel. - Na vaststelling wijze van ontzorgen en nieuwe kostenregeling in het najaar 2025 verder inrichten van het team.
Als Senior Projectmanager Kelderherstel speel jij een belangrijke rol bij het herstel van werf-, kluis- en straatkelders in het historische wervengebied. Dit is een complexe operatie, niet alleen technisch maar ook gezien de vele belangen in de stad. Het opdrachtgeverschap voor het kelderherstel ligt nu veelal nog bij de keldereigenaar. De afgelopen 2 jaar hebben we daar veel ervaring mee opgedaan en is duidelijk geworden dat veel eigenaren beter ontzorgt willen worden bijvoorbeeld door het opdrachtgeverschap bij de gemeente de beleggen. In de eerste helft van 2025 werkt de gemeente uit hoe het ontzorgen het best vorm gegeven kan worden en maakt de gemeente een nieuwe kostenregeling. Vooruitlopende op besluitvorming daarover willen we voor een aantal clusters van kelders al in de geest van die uitwerking samen met de keldereigenaren een aantal clusters voorbereiden. Om in het najaar van 2025 in uitvoering te gaan. Waarschijnlijk met de gemeente als
opdrachtgever.
Als senior Projectmanager kelderherstel richt je een integraal projectteam in om de eerste clusters samen met keldereigenaren voor te bereiden en uit te voeren. Dat zal in eerste instantie een tijdelijk
team zijn, maar na vaststelling van de wijze van ontzorgen en de nieuwe regeling richt je ook het definitieve team dat het kelderherstel de komende decennia op zich neemt. Voor de werkzaamheden
die we door een aannemer uit willen laten voeren willen we met een kernwaardencontract gaan werken (vergelijkbaar met het werken met een bouwteam).
Omschrijving van het werk:
- Als Senior Projectmanager Kelderherstel geeft je leiding aan het IPM team Kelderherstel. Het IPM team moet je zelf nog grotendeels vormgegeven (een aantal rollen zijn al wel ingevuld).
• Van jou wordt verwacht dat je de koers uitzet, regelmatig evalueert en indien nodig verbetervoorstellen doet en implementeert. Je bouwt mee een programma dat uit een fase
van experimenteren komt en meer gestandaardiseerd wil werken. - Het opbouwen van een goede samenwerking met keldereigenaren is essentieel. En er moet rekening gehouden worden met andere inwoners, bedrijven en gebruikers van de binnenstad, behoud van bomen, juridische eigendomsverhoudingen, risico’s op schade aan aangrenzende percelen, gebruik van de werven, logistieke beperkingen, kabels en leidingen, etc.
- Je stemt af met de interne opdrachtgever en adviseert de beslissers vanuit je kennis van projecten en op basis van het Utrechtse beleid. Je onderkent daarin de diverse belangen en
bestuurlijke en maatschappelijke gevoeligheden.
Je doet dat door:
- Integraal verantwoordelijkheid te nemen voor de resultaten van het project binnen de door de opdrachtgever gestelde kaders en budget en de opdrachtgever daarin proactief te ontzorgen;
- Rekening te houden met alle in – en externe facetten van de complexe operatie van het herstel van de werf-, kluis- en straatkelders. Je weegt deze tegen elkaar af en je kan daarover (ook bestuurlijk) adviseren;
- Het coachen en functioneel aansturen van je teamleden; je bevordert in- en externe samenwerking. Enerzijds bied je deze professionals vertrouwen en ruimte en denk je een paar stappen vooruit. Anderzijds ben je nabij, en begeleid je je teamleden of stuur je ze indien nodig bij;
- Het toepassen van verandermanagement, waarbij je een bijdrage levert aan de doorontwikkeling van de benodigde kennis en vaardigheden (inclusief rolneming en gedrag) die horen bij een andere vervolgaanpak van het project van de verschillende betrokkenen (aan opdrachtnemer en opdrachtgeverszijde, inclusief aannemer).
Deze inhuuropdracht wordt toegekend via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen opgesteld. Om in aanmerking te komen, moet je voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door aan de wensen tegemoet te komen
Jij hebt
Je hebt een stevige persoonlijkheid, die op een positieve manier het team weet te bewegen. Je durft veranderingen door te voeren, maar je weet ook in de dagelijkse hectiek overzicht te houden en de rust en de verbinding te bewaken.
Ook beschik jij over:
- HBO/WO-werk en denkniveau;
- Bij voorkeur kennis van civiele techniek, of bouwkunde of een sterke affiniteit daarmee;
- Minimaal 4 jaar ervaring met integraal projectmanagement en technisch management van complexe projecten in de openbare ruimte;
- Je hebt ervaring met het opzetten en aansturen van een nieuw team;
- Kennis van en ervaring met projectmatig werken en het werken met een bouwteam;
- Je kunt goed communiceren en netwerken. Je denkt vernieuwend en ziet kansen waar ze
liggen en je weet wat duurzaam werken binnen de stedelijke omgeving inhoud; - Ervaring met omgevingsparticipatie en je kunt daarin creatief schakelen in je projectaanpak.
Je gaat op het hoogste niveau op zoek naar de beste samenwerking en je bent in staat om
samen met je team de keldereigenaren in actiestand te krijgen; - Je hebt werkervaring in een overheidsinstantie;
- Affiniteit met erfgoed is een pre.
Geef in het cv duidelijk per eis en wens aan in hoeverre je aan het profiel voldoet.
CV maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands en minimaal 2 referenties.
Geïnteresseerd?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl of reageer direct via onderstaande knop.
Opdracht sluit per 10 december om 08:00 uur. Wij ontvangen graag jouw reactie minimaal 1 dag voor sluiting van de opdracht.